Až 85 procent žáků chce pokračovat ve výuce s tablety, ukázaly výsledky výzkumu na školách zapojených do projektu Škola dotykem

10. 6. 2015 Novinky
Až 85 procent žáků chce pokračovat ve výuce s tablety, ukázaly výsledky výzkumu na školách zapojených do projektu Škola dotykem

Přínos tabletů ve výuce potvrzen výzkumem. Žáky výuka s tablety baví, je zajímavá a naučili se řadě nových dovedností. Pozitivně se o používání tabletů v hodinách vyjádřila také většina učitelů. U žáků zaznamenali vyšší motivaci, aktivitu, samostatnost a také to, že se do výuky zapojili i ti slabší. Výzkumné šetření probíhalo v průběhu tohoto školního roku na 12 školách v celé České republice zapojených do projektu Škola dotykem. Výsledky byly prezentovány na závěrečné odborné konferenci v úterý 9. června 2015 v Praze.

Závěrečného výzkumného šetření se zúčastnilo 29 žáků prvního stupně, 273 žáků druhého stupně a studentů gymnázií a 67 učitelů. V rámci sběru dat děti i učitelé odpovídali na otázky rozdělené do několika částí, výzkumníci uskutečnili v každé škole také osobní rozhovory s 10 vybranými žáky a učiteli zapojenými do projektu a analyzovali modelové hodiny.

„V terénu jsme se znovu přesvědčili, že tyto nové technologie mají obrovský potenciál. Žáci je uvítali s velkým nadšením, někteří byli překvapeni, že se s tablety mohou učit a ne jen si hrát. Výuka děti baví, stejně jako většinu učitelů, přesto, že ty stojí příprava na hodiny více času,“ uvedli Radomír Masaryk, psycholog a vedoucí výzkumu, a Aleš Neusar, výzkumník.

Z výsledků výzkumu mimo jiné vyplývá, že hodiny v digitální třídě baví 97 procent žáků prvního stupně a 93 procent uvedlo, že se pomocí tabletů naučilo novým dovednostem. Až 81 procentům žáků druhého stupně připadaly hodiny zajímavé a stejné procento dotázaných nesouhlasí s tvrzením, že jsou hodiny v digitální třídě obtížné. Celkově chce 85 procent dětí ve výuce s tablety pokračovat, většina by navíc chtěla převést učebnice do elektronické podoby, používat tablety ve škole ve více hodinách a nosit si je domů.

Učitelé uvedli, že v průběhu trvání projektu došlo u žáků ke zvýšení motivace, aktivity, samostatnosti a do výuky se zapojily i slabší děti. Výzkum dále ukazuje, že tablet výrazně napomáhá inkluzi žáků – ať už se speciálními vzdělávacími potřebami, problémovým chováním, poruchami pozornosti. Rozšiřuje také možnosti individualizované výuky nadaných žáků. Zároveň se ale učitelé také shodli na tom, že příprava na vyučování pro ně byla z počátku časově náročnější. „Na začátku jsem si vůbec nedovedla představit, jakými rozličnými způsoby lze tablet využít. Asi nebude překvapením, že žáci jsou často lepší než já, tablet pro ně prostě není nic neobvyklého. Velmi rychle se ho naučili využívat jako pomůcku ve výuce – tvořili si poznámky, fotografovali zajímavé události, prezentovali rozličná témata, vyhledávali na internetu,“ konstatovala Petra Červenská, učitelka pražského Gymnázia U Libeňského zámku a dodala: „Moc se mi líbí, že s tabletem jsme mobilní. Můžeme pracovat ve třídě, na exkurzi nebo doma. Při výuce jazyků nebo přírodních věd je tablet nepostradatelným pomocníkem.“

Celkové výsledky výzkumu a zkušenosti z projektu Škola dotykem byly prezentovány na odborné konferenci ŠKOLA DOTYKEM živě, která se uskutečnila v úterý 9. června v Praze a završila první rok tohoto projektu.

Učitelé všech 12 škol zapojených do projektu Škola dotykem odváděli po celý školní rok výbornou práci. Vyučovali s pomocí nejmodernějších technologií, tvořili vzdělávací materiály a společně se žáky zjistili, že tablet není pouze hračka. Udělali důležitý krok k tomu, aby se jejich škola stala moderní školou 21. století. S celým týmem neziskové organizace EDUkační LABoratoř se těšíme na nový školní rok a objevování dalších možností využití digitálních technologií ve výuce,“ řekl Michal Orság, ředitel neziskové organizace EDUkační LABoratoř.

Projekt realizuje nezisková organizace EDUkační LABoratoř s podporou společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak. Záštitu nad projektem převzalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.

Jsem velice potěšen, že jsme prostřednictvím tohoto projektu mohli prakticky ukázat, jak by moderní školství mohlo vypadat v budoucnu. Těší mně pozitivní výsledky výzkumu a i tyto nás vedou k tomu v projektu pokračovat a dále rozvíjet digitální dovednosti žáků i učitelů,“ dodal Hun Lee, prezident společnosti Samsung Electronics Czech and Slovak.

SKOLA-DOTYKEM-zive