Třetina základních škol jsou malotřídky. Finančně si polepší, slibuje ministryně Valachová (ihned.cz)

9. 1. 2017 Napsali o nás, Novinky
Třetina základních škol jsou malotřídky. Finančně si polepší, slibuje ministryně Valachová (ihned.cz)

Malotřídních škol je v Česku zhruba třetina, přesto se na výuku různě starých dětí v jedné třídě studenti pedagogických oborů většinou příliš nepřipravují. Zorganizovat hodinu, kde se prvňáci teprve učí písmena a třeťáci už pilují vyjmenovaná slova, je pro učitele náročnější. Financovat malou školu je pro obce obtížné. Ministryně školství slibuje, že se jejich situace zlepší.

Prvňáci se s panem učitelem učí číst slova na písmeno „d“ − deka, datel, dýně −, druháci se sluchátky poslouchají na tabletu výukové video a třeťáci pilují vyjmenovaná slova po „m“. Děti ze tří ročníků jsou přitom v jedné třídě, Základní škola Nemyčeves u Jičína má jen dvě: první až třetí a čtvrtou a pátou. „Všechno stojí na precizní přípravě. Než dám dohromady hodinu pro tři ročníky, aby se zabavili všichni, zabere to i půl dne,“ vysvětluje Miloš Novotný, ředitel školy a zároveň učitel v první třídě.

Malotřídky, kam chodí jen děti z prvního stupně a v jedné třídě se učí více ročníků, tvoří třetinu ze všech základních škol v Česku. Jak v nich s dětmi pracovat, se přitom většina studentů pedagogiky pořádně nedozví. Obvykle se o nich přednášející zmíní jen krátce. Více se výuce v malotřídkách věnují na Univerzitě Hradec Králové nebo na Univerzitě Palackého v Olomouci.

Místo zvonku flétna

Výuka různě starých žáků v jedné třídě je výrazně jiná než na klasické devítiletce. V Nemyčevsi například začíná vyučování už ve tři čtvrtě na osm, kdy ředitel Novotný zahraje na flétnu. Pro děti je to signál, že se mají shromáždit v tělocvičně. „U nás nezvoní. Hodinu začínám i končím já flétnou, podle toho, jak potřebuji,“ vysvětluje ředitel. Děti se posadí do kroužku, ředitel se zeptá, kdo má službu, kolikátého dnes je, co je za den a měsíc. Pak si povídají, co si přejí od Ježíška, a hrají pohybovou hru, až pak se vrátí do třídy.

nemyceves-1Foto: Václav Kozák

Žáci jsou zvyklí pracovat samostatně. „Druháci dělají cvičení v učebnici na straně 47, třeťáci najdou práci v Dropboxu. Prvňáci čtou se mnou,“ rozdává ředitel práci za stolem, který vypadá spíše jako velitelský můstek − na každé straně má počítač pro výuku jiné skupiny. Novotný hodně sází na technologie, žáci jsou zvyklí pracovat s tabletem. Každá skupina má svou tabuli, tedy na zdi promítnutou obrazovku počítače. „Ale výstup musí být jako za císaře pána. Děti si udělají cvičení v tabletu, ale nakonec ho přepíšou do sešitu,“ vysvětluje ředitel.

Sám natáčí výuková videa k učebnicím, z nichž se děti ve třídě učí a které sám napsal. Na videa se děti mohou koukat samostatně v hodině nebo si opakovat doma. „Syn se na ně dívá skoro každý den. Baví ho to a od té doby, co je pravidelně sleduje, se ve škole hodně zlepšil,“ pochvaluje si Jan Mucha.

nemyceves-2Foto: Václav Kozák

Děti jsou zvyklé učit se navzájem, třeťáci prvňákům pomohou například s nastavením cvičení na tabletu nebo jim zkontrolují jednoduché úlohy. Téměř nevyrušují, když se někomu něco povede, ostatní děti mu spontánně zatleskají. „V malotřídce můžete děti lépe vychovávat, je s nimi snazší práce. Když něco nechápou, máte víc času jim to pořádně vysvětlit,“ říká učitelka 4. a 5. třídy Jana Zelená.

Malotřídky si polepší

Náklady na takovou školu jsou větší než na ty klasické. Dotují je obce jako jejich zřizovatelé; malotřídka je často jediný způsob, jak v obci udržet mladé rodiny. Finanční situaci malotřídek by měla změnit reforma financování škol, kterou nyní projednává Poslanecká sněmovna. „Malotřídky si rozhodně polepší. Škola je v obci důležitá, kde není škola, tam není život,“ slibuje ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD).

Jak se škole v obci daří a jestli přežije, závisí na vedení obce. Podle ministryně nejsou všichni starostové tak vstřícní jako v Nemyčevsi. „Velmi si naší školy vážíme, organizuje různá vystoupení či kulturní akce. Stojí nás to tak půl milionu ročně, ale je to investice do našich dětí a budoucnosti,“ říká starosta Nemyčevsi Pavel Berný. Jestli jim nové financování škol pomůže, zatím nechce odhadovat. „Uvidíme, jaká bude konečná verze,“ říká.

Zdroj: ihned.cz