Zaveďte ve své třídě pravidelné formativní hodnocení

Efektivní formativní hodnocení pomáhá učitelům udělat důležitá rozhodnutí ve výuce, ale jeho zavedení do praxe vyžaduje hlubokou znalost technik a porozumění tomu, jak je používat. V knize Zavádění formativního hodnocení představují autoři Dylan Wiliam a Siobhán Leahyová přehledného a praktického průvodce pro učitele základních a středních škol, zacíleného na těchto pět klíčových strategií pro zlepšení učitelské praxe a výsledků studentů:

1) Objasňování, sdílení a porozumění cílům učení a kritériím úspěchu
2) Organizování efektivní třídní diskuse a zadávání úloh, kterými získáme důkazy o učení
3) Poskytování efektivní zpětné vazby, která podporuje učení a posouvá je vpřed
4) Aktivizování žáků jako zdrojů učení pro sebe navzájem
5) Aktivizování žáků jako „vlastníků“ svého učení

Pro každou z těchto strategií představují kromě jejího celkového přehledu i bezpočet velmi praktických technik k implementaci. Návod kdy a jak tyto techniky využívat, doplňují rovněž i tipy, varování a vylepšení k dlouhodobě udržitelnému formativnímu hodnocení. Každou strategii navíc doprovázejí dotazník k výuce, formulář pro postřehy kolegů a reflektivní dotazník.

Pro dosažení podstatného pozitivního dopadu na výsledky žáka není ve světě známa efektivnější metoda, než formativní hodnocení ve třídě. Wiliam a Leahyová poskytují nezbytné rady a techniky, díky nimž lze metodu okamžitě implementovat do praxe.

Ukázku si můžete prohlédnou kliknutím na obrázek níže.

zavadeni-formativniho-hodnoceni-web

Pro online objednávku publikace prosím využijte objednávkový formulář. Cena jednoho výtisku je 299 Kč včetně DPH, při objednávce 10 a více kusů činí cena jedné publikace 249 Kč včetně DPH.

Obrázky a tabulky k publikaci jsou dostupné online.

„Zavádění formativního hodnocení nabízí téměř bezbřehý potenciál pro zlepšování výsledků a vědomostí studentů. Wiliam a Leahyová zprostředkovávají formativní hodnocení jako dynamické partnerství mezi učiteli a studenty a kombinují rady s praktickými aktivitami, které demonstrují, jak nejlépe skloubit vzdělávací cíle s konkrétními nástroji a technikami.“ Jackie Walshová, poradkyně ve vzdělávání, spoluautorka knihy „Quality Questioning“

„Wiliam a Leahyová opět uspěli! V této velice přehledné knize představují pět strategií formativního hodnocení, přesvědčivě vysvětlují důležitost každé z nich a vše doplňují řadou praktických návodů a tipů, jak je zavést ve třídě.“ Susan M. Brookhartová, vedoucí výzkumu, Universita Duquesne, USA, autorka knihy „Performance Assessment“

„Zavádění formativního hodnocení je kniha nabitá praktickými radami a trefnými návody na to, jak zpopularizovat formativní hodnocení ve vaší třídě.“ W. James Popham, emeritní profesor, Kalifornská univerzita, USA, autor knihy „Classroom Assessment“

„Jakýkoliv učitel se zájmem o formativní hodnocení nalezne v této poutavé a praktické knize moře nápadů.“ Margaret Heritageová, zástupkyně ředitele pro profesní rozvoj, Národní centrum pro výzkum hodnocení a testování studentů (CRESST, Kalifornie, USA), autorka knihy „Formative Assesment in Practice“